förlossningen.

Här kommer den efterlängtade förlossningsberättelsen;

Var ju som sagt uppe på förlossningen på lördagen på kontroll och var då öppen 3 cm.
Sedan när jag kom hem därifrån började jag känna av lite värkar, och dom fortsatte o komma hela kvällen och natten & det var 10 min mellanrum, fick väl sova 2 timmar sammanlagt kanske. Sen på morgonen när jag vaknade kom dom tillbaka och kom och gick lite under dagen. Framåt eftermiddagen var dom regelbunda med 10 min mellanrum och jag låg o vred o vände på mig i soffan. Pratade med mamma i telefon och vi bestämde att hon skulle komma hit ifall jag behövde åka in. Dom höll i sig hela kvällen och det blev till slut 5-6 min mellanrum, så jag ringde förlossningen. Dom ville att vi skulle avvakta och att jag skulle ringa tillbaka.
Men framåt senare på kvällen/natten började dom avvta lite igen och gick tillbaka på 8-10 min mellanrum. Så vi beslöt oss för att försöka sova lite, men det vart inte mycket sömn. 1-2 timmar kanske.
Framåt 8 på morgonen sen gick vi upp och jag försökte få i mig lite frukost. Var väl inte sådär jätte hungrig, men var tvungen att få något i mig.
Framåt 9 började värkarna bli intensivare o intensivare, det var 5-6 min mellan rum och jag låg i soffan och grät för jag hade så ont. Så mamma fick ringa till förlossningen. Tillslut kunde jag prata o tog telefonen och vi bestämde att jag skulle komma upp. Så vi packade ihop alla saker och mamma sprang ut till bilen o lämnade allting medans jag låg inne på toan och spydde av smärta och även för att jag var nervös tror jag.
Sen åkte vi och hämtade syrran, sen vidare mot förlossningen.
Värkarna höll i sig med 5 min mellanrum och jag minns hur obehagligt det var med alla gupp i vägen för det gjorde skit ont när det guppade till.
När vi sen hoppat ur bilen och gick in till förlossningen var det 4 min mellan värkarna och jag var tvungen att stanna till varje gång för det gjorde så fruktansvärt ont.
Väl uppe på förlossningen fick vi ett rum och dom mätte CTG kurva för o se att min lilla ängel mådde bra inne i magen och se hur starka sammandragningarna var. Klockan var då 10.40 när jag vart inskriven. Sen skulle dom kolla hur öppen jag var och det var fortfarande 3 cm men nu hade livmorderhalsen utplånats helt eller vad man säger. Dom frågade om smärtlindring och jag sa att jag ville ha Epidural så dom förberedde för det och satte dropp och lite sådär. Testade lustgasen sålänge men den funkade inte för mig, klarade inte av o andas i masken. För när jag fick en värk ville jag bara hålla andan för att det gjorde så ont.
När klockan var 14.34 hade jag 3smdr/10min och jag minns hur ont jag hade, man vet inte vart man ska ta vägen för smärtan är så otroligt stark. Innan dom skulle ge mig epidural bedövningen så kollade dom om jag hade öppnat mig något mer och det hade jag, jag var redan öppen 10cm så det var försent att ge mig någon bedövning. Då var klockan 14.41.
15.17
börjar jag få krystvärkar och jag minns hur skönt det var o bara få trycka på allt vad man hade.
15.30 hade jag 4-5smdd/10min men nu var det en annan smärta, det blir helt annat när man får ta i för kung o foster land o skrika ut smärtan. När klockan var 15.45 tog dom hål så vattnet gick så det skulle gå lite fortare, och det gjorde dom precis när jag hade en krystvärk så jag tog ju i så det bara sprutade, det var nära att syrran fick allting på sig om hon inte hade flyttat sig. haha!
Så nu var det bara att ta i för kung och fosterland. Jag ville ha ut min lilla älskling på en gång.
Så jag kämpade på och kände hur någonting sakta pressades ut och det brändes som f*n i underlivet så jag kollade ner lite o såg ett huvud sticka ut, rätt coolt! Varje gång jag fick en krystvärk skrek jag; Jag skiter på mig, jag skiter på mig! Det var det ända jag tänkte på typ, det kändes som om man skulle skita ut en 2 meter lång bajskorv ungefär. haha
Sedan klockan 16.12 kom hela mitt mirakel ut ♥¨










Det är säkert saker jag glömt o skriva men så får det va.
Undrar ni något är det bara att fråga !



Kommentarer
Lindsey

Kul att läsa! :) tycker du var hur duktig som helst!! grattis till din fina dotter!!!! :D wiiiie!

2009-12-22 @ 19:56:02
URL: http://creadiem.webblogg.se/
★Svantes mamma★

Du har vairt jätte duktig!!! Jobbigt att ha värkar så länge innan de blir värre (om man säger så).



Mysigt! Kram

2009-12-23 @ 07:45:03
URL: http://nykick.blogg.se/
E14

Tack för att du skrev hur de va. Guu det måste vara skit jobbigt. Lycka till med lilla Saga

2009-12-23 @ 10:17:47
Anonym

hjärtat då! Glad men samtidigt chockad jag blir att se det här :O Tänka dig vilken sida jag lärde känna hos dig

hoppas jag får se dig till sommar <3

2009-12-24 @ 05:28:52
URL: http://natacha.blogg.se/
gudomlund

herregud gumman blir tårögd när jag läser minns min egen förlossning och den otroliga smärtan. jag är så otroligt stolt över dig. du är så pass vuxen trots din ålder. du är en perfekt mamma och saga kan skatta sig lycklig att hon har dig.

2009-12-25 @ 18:53:09
URL: http://mammagudomlund.blogg.se/
Mamma till Adam & bebis i magen

Åh grattis till dottern!



2009-12-31 @ 17:11:37
URL: http://mammatilladam.blogg.se/
Anna - Om livet som ung ensamstående mamma.

Det är så kul att få läsa andras förlossningsberättelser, minns min egna då och alla känslor kommer tillbaka.



Det låter som om du fick en bra förlossning :)

Och din dotter är jättesöt, verkligen!



Krams

2010-07-30 @ 18:28:25
URL: http://egopix.blogg.se/firsttimeuser/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0