Vecka 24




Vec
ka 24
 
Kroppen: Om du hittills inte funderat så mycket över det här med att vänta barn, blir det mer uppenbart nu när magen blir större. Du har nu gått upp 5-7 kilo, vissa ännu mer. Det är vanligt med ryggproblem, till exempel att du känner dig trött eller har ont i svanken. Foglossning är en annan vanlig åkomma under graviditeten. Det beror på att brosket i fogarna som håller ihop bäckenbenen luckras upp något av graviditetshormonerna för att ge plats åt barnet när det sedan ska födas. Man blir överrörlig i bäckenlederna och kan få smärta och inflammation när bäckenbenen gnider mot varandra. Skulle det drabba dig får du försöka ta det lugnare och anpassa dig till vad kroppen klarar av. Efter förlossningen är det extra viktigt att inte belasta bäckenet för mycket genom att till exempel bära tungt, på så sätt kan fogarna läka. Man kan känna av hur livmodern drar ihop sig och blir stel ibland, så kallade förvärkar, livmodern tränar på detta sätt upp sig inför förlossningen. Ibland kan vibrationer eller gropigt underlag från när man åker bil framkalla förvärkar, men det är helt naturligt.

Barnet: Vikten har ökat markant på senare tid och barnet väger nu runt 600 gram och är cirka 30 centimeter långt. Barnet ska de resterande veckorna femdubbla sin vikt. Nu utvecklas svettkörtlar, men huden är fortfarande så pass tunn med bara lite fett så det ljumna vattnet är perfekt. Naglar på både fingrar och tår börjar växa ut.

Egna anteckningar : Oj oj oj vad tiden går fort alltså! redan vecka 24. Dom här veckorna har gått ruskigt fort kan jag lova!!
Men det är bara skönt för jag vill att min lilla plutt ska komma nu nu nu! :D Ne det är 16 veckor kvar nu, och får hoppas att dom går lika fort dom också.. Jag har ännu inte gått upp någonting, eller jag gick ju ner 2 kilo i början för jag spydde så mycket dom har jag gått upp igen, det är det ända. Jag har inte gått upp 5-7 kilo som det står här uppe.
Men har ju varit på ultraljud osådär och allt ser fint ut och min lilla älskling växer som han/hon ska så det är ju skönt.
Men det säger väl bara pang snart så går jag också upp i vikt, hehe.
Full fart på plutten är det iallafall, hela dagarna! och det är så underbart att känna.
Mamma längtar efter dig!


Kommentarer
linnea

gud så roligt! på tiden att man skriver grattis! =)

2009-08-24 @ 17:27:27
jenny

tack så mycket !

2009-08-24 @ 18:08:05
URL: http://jennyhammarstrom.blogg.se/
unique

Jag förstår inte att du inte gått upp i vikt. Helt otroligt. En annan har lagt på sig en del. Jag äter typ som jag gjort innan. Tränar iofs lite mindere och i lugnare takt. Men, men..alla är vi olika.



Superfin mage i alla fall

2009-08-30 @ 15:24:12
URL: http://saratilling.devote.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0